Hoppa till innehåll
Groblads Permakultur
  • Hem
  • Webbutik
    • Trädgårdstillbehör
    • Rotsticklingar & Plantor
    • Fröer & Gröngödsling
    • Slöjd
    • Kurser
    • Rådgivning
    • Appar
    • Presentkort
  • Kurser
  • Föreläsningar
  • Plantskola
  • Studiebesök
  • Om oss
Logga in

Live-kurs-paket

  • Kunskap för föräldrar
    Live-kurs-paket

    Kunskap för föräldrar

    Ylvali Falk Groblad Ylvali Falk Groblad

    Läs mer: Kunskap för föräldrar

  • Läkeväxter – Odling och Användning
    Live-kurs-paket

    Läkeväxter – Odling och Användning

    Ylvali Falk Groblad Ylvali Falk Groblad

    Nybörjare / Avancerad

    Kursstart 7 april. 1995 kr

    Läs mer: Läkeväxter – Odling och Användning

Lär dig Permakultur med oss.

Groblad’s Permakultur erbjuder en unik anpassningsbar upplevelse med online-kurser, studiebesök, föreläsningar och privata konsultationer. Vårt mål är att fler ska kunna upptäcka glädjen och tryggheten det ger att odla sin egen mat och värna om sin egen trädgård, stor som liten.

Utforska våra kurser →
Groblads Permakultur

Instagram-flöde:

groblads

Odling
Skogsträdgård
Permakultur
Mathantverk
Kurser
Föreläsningar
Visningar
Vattenrening
Lerbygge
Gårdsbutik
Plantskola
Självplockning
Camping

Regnet fortsätter att falla och vi anpassar oss ef Regnet fortsätter att falla och vi anpassar oss efter vad vädret vill. Man kommer in i en annan rytm och dagarna tar en liten annan riktning. Det öppnar upp för sådant som annars kanske inte skulle få plats under den här tiden. Vi har gjort ett tillfälligt musikrum i ett av rummen i vårt oklara timmerhus. Nu kan vi lättare börja drömma om vad huset en dag ska bli, när vi väl är mitt därinne. 

Det är ett avlägset projekt för framtiden. Projektet började för 15 år sedan, när Dagar, våra båda bröder och Bram räddade huset från att rivas. Timret märktes upp och murstocken plockades ner. Allt placerades skyddat i några år, tills vi upptäckte att märkningen började blekna. Då blev det bråttom att bygga upp huset igen. Ett tillfälligt tak sattes på plats, och där har det stått i nio år i väntan på nästa steg
 
Jag har alltid tänkt att vi fortsätter och gör färdigt när barnen blivit stora och kan vara med och bygga. Vi har inga planer på att fortsätta just nu men det är skönt att få drömma och att ibland ta sig tid att bara vara i huset.

Mellan regnskurarna sprider vi guldvatten i odlingen. Vitlöken får sin sista omgång näring. Efter midsommar brukar vi inte gödsla den mer, då vill den främst ha värme för att kunna mogna. Vi planterar också ut fler vintersquashplantor, där de får gott om utrymme att breda ut sig...
Sommarlov och hemma igen. Nu väntar två månader hä Sommarlov och hemma igen. Nu väntar två månader här på gården. Huset i Urshult hyr vi ut under tiden. Vi bor i vår gamla gethage, där vi snart ska sätta upp våra tält. Här har vi ett utekök och under våren etablerade vi bäddar längs med det gamla get-staketet. Jag drömmer om att ha höns eller ankor betandes här inne, eller varför inte några getter 😂

📷 Bilderna är tagna i maj. Kolla in min och Vidars lilla bergs-damm. 🙂
🌳 Plantering av svart valnöt! För två år sedan kö 🌳 Plantering av svart valnöt!

För två år sedan köpte vi frön av utvalda sorter av svart valnöt från Kanada. För att vara svart valnöt har de relativt lättknäckta nötter med tunnare skal än den rena arten. Träden får också en lång och rak stam, nästan som pelarträd.

Vi håller ofta valnötter i kruka i omkring två år. När vi planterar om dem får de växa i rotbeskärningskrukor, så kallade AirPots, för att utveckla fina rotsystem som inte snurrar runt i krukan. Just den här krukan på bilden har vi däremot inte varit nöjda med. Roten växte igenom nätet i botten och det var svårt att få loss trädet. Men till slut fick det komma ner på sin nya växtplats, vid dammarna. Det känns alltid extra skönt när ett träd, som man har tagit hand om i kruka under två år, äntligen får slå rot på sin permanenta växtplats.

Den svarta valnöten kommer från de nordligaste delarna av Nordamerika och är den största och mest långlivade valnötsarten. Den kan bli flera hundra år gammal och upp till 30 meter hög på riktigt bra växtplatser. Nötterna är nästan runda och har ett tjockt, skrovligt skal.

Den här helgen har vi också klippt mycket gräs som vi täckt odlingen och de flesta nyplanterade träd och buskar med. Det gör vi under de första tre åren för att ge de vedartade växterna en så bra start som möjligt. Däremellan hann vi också med en trevlig middag hos våra grannar Bram och Johanna, med deras egenproducerade nötburgare. Tillsammans med dem säljer vi bland annat svart valnöt i vår gemensamma plantskola, @notlyckan. Vi har även ett mindre antal äkta valnöt av sorterna Apollo, Mars och Lake samt hassel av sorten Halle. 

🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
LERA 🩶 OCH KISSHINK 💛 Vidar och Frode har börjat LERA 🩶 OCH KISSHINK 💛

Vidar och Frode har börjat dyka efter blålera i en av våra dammar. De har hittat flera användningsområden för leran, och ett av dem är att blanda in frön och göra bollar av den som sedan placeras ut i trädgården. Vidar kallar dem ler-fröbollar. De innehåller förutom frön också mineraler som är bra för jorden. 

Vidar har också börjat tillverka kompost och i den blandar han in de lite grövre partiklarna av leran. Han gör även rökelsehållare av leran och målar med den.

Vi har också fått in nya kisshinkar i webbutiken som Dagar tillverkar av återbrukade plywood. De går att placera på en hink så att man sitter lite mer bekvämt. Vi själva fyller först hinken med biokol, och när den är full med guldvatten blandar vi innehållet i odlingsbäddarna eller i plantjorden när vi skolar om eller sår våra växter.

♻️ Jag vill också tacka för gårdagen, på Odlingens Årshjul. Vi är en grupp odlare som träffas en gång i månaden och tar upp sådant som är aktuellt för just den perioden. Vi blir ett stöd för varandra och det känns fint att få vara värd i ett sådant sammanhang. 💚

Finns det intresse för Vidars ler-fröbollar får du gärna skriva en kommentar, så kan vi skicka dem. 7 stycken kostar 49 kr. De är stora och innehåller frön från:

✔️ Ringblomma
✔️ Bovete
✔️ Lin
✔️ Solros
✔️ Vallmo
✔️ Dill
✔️ Doftklöver
✔️ Tigeröga
✔️ Prästkrage
✔️ Borstnejlika
✔️ Studentnejlika
✔️ Trädgårdsnattviol

🩶💛🩶💛🩶💛🩶💛🩶💛🩶💛
Nu har också kål, rotselleri och purjolök plantera Nu har också kål, rotselleri och purjolök planteras ut. Mer potatis har satts av tillsammans-odlingen, där vi täckte bort rågen med en duk under några veckor. Vi har också planterat svarthallon i bakkant på en av våra potatis-odlingar, som vi gemensamt sköter och skördar. 

Pumpor och zucchini kom inte upp vid första sådden, så vi fick så om dem och om cirka en vecka planteras de ut tillsammans med majsen. Nu när nästan allt är ute i bäddarna, sådde vi även in gräs i huvudgångarna men vi blandar även in tusenskönor och lite vitklöver.

Vi har även börjat placera stenar runt en damm, där vi har dammduk och tar vatten för att vattna bäddarna på fältodlingen. För att försöka dölja dammduken, har vi planterat en vintergrön sedumväxt som vi märkt är väldigt livskraftig. Den trivs på torra och krävande växtplatser där många andra växter har svårt att överleva. Därför passar den vid stenläggningar och på takterrasser. Vi har planterat den precis i kanten av stenarna, och tanken är att försöka få den att hänga ner över dammduken en bit. Dock är den spridningsbenägen, därför är det bäst att ha den på platser där den inte riskerar att ta över. Runt dammen, odlar vi ettåriga växter och intensivsköta bär som amerikanska blåbär, rosenkvitten och jordgubbar och klipper gräs runtomkring, så där riskerar den inte att bli ett problem.

💚🍀♻️ Nu har det gått en månad sedan vi startade igång Odlingens årshjul, som är ett slags medlemskap. 

På måndag träffas vi igen och denna gången pratar vi om utplantering, gångar, växtporträtt och växter som är värda att upptäcka. Vilka växter kan vi använda från naturen och omgivningarna nära oss, och vad går att spara till vintern. 

Under sommaren, när vi bor heltid på gården, börjar vi med LIVE-sändningar här. Vid mötet på måndag, visar vi odlingarna i vår villaträdgård i Urshult.
I fyra av våra bäddar i Urshult odlade vi råg unde I fyra av våra bäddar i Urshult odlade vi råg under hösten, vintern och våren. Nu i dagarna har vi planterat ut grönsakerna, och vi vill försöka visa och förklara hur vi gjort medan allt fortfarande är aktuellt. Vi har filmat hela processen och vill gärna visa alla delar ordentligt, också hur vi planterar direkt in i rågen och arbetar vidare i bäddarna.

Samtidigt tar både odlandet och dokumentationen tid. Att redigera en video är ett arbete i sig, särskilt nu när Dagar också håller på att lära sig ett nytt program efter bytet från Windows till Linux. Vi vill gärna dela mer av hur vi arbetar i praktiken, men vi vill också att våra videor ska bli genomtänkta och tydliga, och det gör att processen ibland tar lite längre tid. Nästa vecka hoppas vi kunna frigöra lite tid så att Dagar kan få ut en ny video.

För ungefär två veckor sedan knäckte vi rågen. Vi slog ner den med en spade eller knäckte den helt enkelt med händerna för att få rågen att lägga sig ner. Därefter lade vi på ett tjockt lager kompost, både för att hålla nere rågen och för att ge jorden näring. Igår planterade vi pumpa och majs i bädden. Det behöver vara grödor som är tåliga eller redan stora, sådana som inte har något emot grovt material som strån och rötter som ibland måste dras upp när de är i vägen.

I de andra bäddarna hade vi klippt av rågen, och där lade vi också på kompost. Materialet från rågen hade hunnit brytas ner mer, men det berodde också på att rågen i de bäddarna inte var lika hög och grov, vilket gjorde det lättare att plantera. Här planterade vi ut olika slags kålväxter. Brysselkål, vitkål och grönkål fick varsin bädd.

Det kändes särskilt fint att få arbeta i en jord med så mycket biologisk aktivitet och att vattna med vatten från Åsnen. Platsen i Urshult har en vattenförening och genom vattenledningarna från Åsnen har vi tillgång till vatten från maj till oktober.

I eftermiddag åker vi tillbaka till gården och fortsätter plantera ut även där...
Maj är en intensiv månad. Det finns alltid något s Maj är en intensiv månad. Det finns alltid något som behöver uppmärksamhet i odlingen och ibland undrar jag hur allt egentligen går ihop. För varje år blir jag ändå lite lugnare. Det som inte hinns med nu får vi ta under hösten eller nästa vår. Den här våren hann jag rensa två alléer, förra våren hann jag bara med en. Och det går bra ändå. 

Ibland känns det som att jag säkert har glömt något. Efter några dagar kommer jag på det, just det, det trädet har jag glömt att vattna, och den sådden med gröngödsling och de nya perennerna. Men det finns där i minnet och de får tillslut vatten.

Den här helgen gör vi något vi tänkt på länge, vi ändrar om i fältodlingen. Just nu känns det nästan som att vi odlar gräs istället för grönsaker, eftersom så mycket fokus ligger på att gräva ner bevattningen och så in gräs i huvudgångarna. Tanken är att vi sedan ska kunna klippa gångarna och hålla ordning utan att varje år behöva tillföra täckmaterial. Vi gör det dels för att vi har begränsat med material att tillföra i gångarna på gården, dels för att vi behöver gräsklipp, och också för att Vidar gärna hjälper till att klippa gräset. I de smala gångarna mellan bäddarna, ungefär 40 cm breda, harvar vi med räfsan. I några odlar vi också låg gröngödsling som tål att man går på den. Två sorter vi odlar är krypklöver och humlelusern. Vi tar även bort markduk runt ena delen av odlingen för att kunna så in gräs runt hela området.

Vi har också rensat bort en del råg för att få fram en såbädd. I vissa bäddar har vi istället knäckt rågen och lagt på kompost för att hålla nere rågen och för att kompensera den näring rågen har behövt, för att sen kunna plantera rakt igenom den om några veckor. Vi har filmat allt vi gjort med rågen och hoppas få ihop en video snart.

Vidar har också börjat skulptera med motorsåg. Hans första alster blev en svamp, gjord av en ekstock.
Igår var jag och Vidar på @odevatagardshotell , en Igår var jag och Vidar på @odevatagardshotell , en fantastiskt inspirerande plats mitt i skogen, alldeles intill sjön. Där har Malin och Magnus byggt upp en verksamhet med konferens och hotell, omgiven av skogsträdgård, fältodlingar och fiskodling i samspel med biokol. Vi fick en rundvandring genom odlingarna och blev djupt imponerade av hur allting växte. Slutsatsen är enkel: biokol är en fantastisk resurs, något vi själva kan tillverka om vi har högar med kvistar och mindre stockar liggande. Biokolen "laddar" vi med näring från platsen, urin, gödsel, bokashi eller annat som man har tillgång till. På plats säljer de biokolsbehållare som släcker processen underifrån och som är lätta att elda i, även i en villaträdgård. 

Vi vill också rikta ett varmt tack för hur väl vi blev omhändertagna, med fika, grillad viltkorv och den generösa rundvandringen. Som avslutning tillverkades också biokol tillsammans och det blev ett fint slut på dagen. Det var väldigt roligt att få föreläsa, och så fint att möta alla människor som var där.

Eftersom Emmaboda är mina hemtrakter passade jag också på att visa Vidar betydelsefulla platser i bygden. Platser där gamla verktyg bevarats, örtagårdar som fortfarande vårdas och miljöer som gjorts tillgängliga för människor med en koppling långt tillbaka i tiden, som Rostockaholme.

Vi besökte också min mammas grav i Vissefjärda och minneslunden där, och planterade en mariatistel som nu får sällskap av alla andra läkeörter som växer vid hennes grav. Nära kyrkogården står också två träskulpturer som Karl-Gustav Holmevi sågat ut med motorsåg. Det kändes fint att visa dem för Vidar, som själv drömmer om att lära sig skulptera med motorsåg. Karl-Gustav var mammas nära vän och tillsammans kämpade de för att bevara bondesamhället.

Efter min föreläsning fortsatte Karin att tala om odling, fröodling och vikten av att bevara fröer. Om hur länge vi människor faktiskt har brukat och vårdat jorden, och hur fröerna bär på ett arv som vandrat genom generationer. När jag tänker på vad jag själv fått med mig från min mamma, att fått se henne kämpa för vårt arv som bönder,  känner jag både stolthet och ett aktivt hopp växa allt starkare inom mig. 🔥
I går satte vi potatis i tillsammansodlingen. I år I går satte vi potatis i tillsammansodlingen. I år testar vi att använda laddad biokol. Vi täckte också ett område där råg har vuxit över vintern och fortsätter sätta där om några veckor, när rågen har börjat brytas ner. Vi fick även ner lök och vår egen sommarpotatis.

Dagar satte upp ärtstöd och vi sådde in gångarna med humlelusern, nu när regnet är på väg och stöden är på plats, så att vi inte behöver gå där på några veckor och humlelusernen hinner etablera sig. 

Humlelusern (Medicago spp.) passar också bra som bottengröda runt grönsaker. Den har små, runda, gula blommor och tål att gås på. Växten är känd för sina hårdskaliga frön. Vi vill testa om den kan självså sig hos oss eller om gångarna behöver sås om nästa år. 

I helgen planterade vi även en ny buske, Sibirisk ginseng (Eleutherococcus senticosus), som har vuxit i kruka under ett års tid. Hos denna ginsengart är det rotbarken som används, främst för sina adaptogena egenskaper. Adaptogener är naturliga ämnen från växter som kan stödja kroppens förmåga att hantera både fysisk och mental stress. Sibirisk ginseng har sitt ursprung i Nordostasien och växer ofta som undervegetation i skogar eller i täta snår. Vi har funderat länge på var den skulle få sin plats och till slut planterade vi den i halvskugga, på en skyddad plats med någorlunda mullrik jord och där vi lätt kan vattna den ofta. Vi täckte marken rikligt med löv, kompost och flis på toppen. Hoppas att den kommer att trivas där. I samma del, fast i helt annan jord, planterades också fler exemplar av Rosenrot (Rhodiola rosea). Den här gången fick de den torraste platsen på gården, och de vill också stå soligt. Även denna växt är känd för sina adaptogena egenskaper. På bild 6, rosenrot när den etablerat, växer på flera platser på gården. 

Imorgon åker jag (Ylvali) till @odevatagardshotell och föreläser under deras jubileumsvecka där de firar 20 år. Under veckan hålls workshops, konferenser, konsert och familjefirande. Bor du i närheten, kom gärna förbi!
Har varit i Urshult några dagar och förberett i tr Har varit i Urshult några dagar och förberett i trädgården här. Vi sådde morötter och skar av rågen. En del av rågen torkar vi, och en del av det vi slår av får ligga kvar som näring. Den vi torkar gör vi pulver av, precis som med torkat vetegräs eller korngräs, och strör över gröten. Det finns olika sätt att använda och byta ut rågen, och vi kommer att berätta och visa mer längre fram.

Vi har också skördat strutbräken, de små krulliga huvudena som plockas innan de vecklar ut sig. Det går snabbt, så man har bara några veckor på sig att skörda dem. Vi sjuder dem i 15 minuter och steker dem sedan i smör. Smaken påminner om svamp och musslor, samtidigt som de förstås har sin helt egen karaktär.

Jorden vi sådde i har ställt till det för oss den här säsongen. Det var återvunnen planteringsjord som vi hittade. Bönor, chili, paprika och rotselleri har haft dålig tillväxt i den och stannat av. Det som trots allt klarat sig har vi planterat om i en blandning av kompostjord och laddad biokol. När vi grävde efter kompostjorden hittade vi ett vildsvin som måste ha legat där länge. Vi är väldigt fascinerade av ben och horn och ska ta hand om skallen med vördnad för vildsvinet.

Idag ska vi tillbaka till gården för att sätta potatis, och imorgon sätter vi lök. Majsen ska sås i brätten den 8 maj, ett datum jag minns sedan tiden på @holmafolkhogskola
🌀 Reklam för vår nya mötesserie Årshjulet 🥕 Sna 🌀 Reklam för vår nya mötesserie Årshjulet

🥕 Snart startar en ny del av vår verksamhet. Vi träffas online första måndagen varje månad i något vi kallar odlingens årshjul. Formatet är till för att följa varandra, månad för månad, och stötta och inspirera i odlingens olika faser.

🌿 Hur tar man hand om och lagar mat av alla perenna bladgrönsaker som växer just nu. Hur räknar jag ut hur mycket jag behöver av olika grönsaker för att de ska räcka hela året. Hur får jag växter att trivas, och hur kan man arbeta med samodling. Hur kan man gödsla om man inte har djur. Hur bygger man upp ett odlingslandskap, med öar av växter, och hittar rätt växter för olika platser. Vilka användningsområden har alla växterna. Vilka gröngödselväxter ska jag så in under odlingssäsongen. Vilka av dem kan jag faktiskt skörda för att också använda. 

🌼 Under året fördjupar vi oss också i medicinalväxter, och lär oss om växter som kan stödja oss. Vi gräver upp maskrosrötter, läkevändelrot, röd solhatt med flera under vår och höst, tillsammans men var och en på sin plats. När vi gör det ihop blir det lättare att få saker gjorda, vi inspirerar och motiverar varandra.

🌱 Vid varje möte presenteras också en ny växt, för att fördjupa kunskapen och bygga upp ett levande växtporträtt.


🗓️ Månad för månad tar vi upp det som är relevant i stunden. Vi delar också våra aktuella tankar i odlingen, utmaningar och sådant vi vill utveckla. Jag, Ylvali, ser fram emot att möta en återkommande grupp och att få lära av varandra. Innehållet formas tillsammans, med återkommande teman som följer odlingens cykel, vad växterna behöver i varje fas och hur vi kan använda dem. 

🫶 Första mötet är gratis, därefter kostar det 100 kr i månaden. Vi börjar den 4 maj kl 18.00 till 19.30.
🚿 Mycket tid går fortfarande åt till att rensa i o 🚿 Mycket tid går fortfarande åt till att rensa i odlingarna och att vattna. Det är väldigt torrt, till och med gråärterna som såddes redan i mars hittar ingen fukt. Räddningen kom när Vidar började klippa gräset igen och vi fick fint gräsklipp att lägga runt ärter, vitlök och bondbönor. Eftersom bevattningen fortfarande inte är igång vattnar vi allt för hand.

💧Vi ville också göra något extra, så vi har börjat gräva en liten damm på berget. På morgonen, när frostens kyla fortfarande ligger kvar, håller vi värmen genom att gräva. Platsen vi valde hade en låg utbuktning där det vissa tider på året, när getterna fortfarande bodde kvar, stod vatten. När vi började gräva var jorden fuktig och mörk, den lade vi runt de växter som planterats på berget. En del av den fina jorden flyttades också till glashuset, runt husvagnen där vi ska plantera en vindruva. Vi trodde att vi snabbt skulle stöta på berget, men än så länge har vi kunnat gräva nästan 70 cm.

 🥔 Vi har också förberett inför potatissättning genom att lägga på gödsel, och gett jordgubbarna både näring och mer täckmaterial. 

 🧄 Vitlöken vattnas nästan varje dag, och snart ska den få en omgång näring till. Det är viktigt att ge vitlöken gott om både vatten och näring under våren, eftersom det är då den växer som mest. Under sommaren behöver den mindre näring, då räcker det att fylla på med lite gräsklipp emellanåt.

👭👬 Vi har haft besök av Holger, vars sambo Kerstin var min mentor under min lärlingsutbildning i vävning. Då bodde jag hos dem flera dagar i veckan, långt inne i skogen utanför Skellefteå. De levde enkelt och nära platsen och jag lärde mig mycket av dem. Nu, 18 år senare, har vi träffats igen. Jag minns särskilt deras sätt att ta tillvara det lilla, att leva på det som finns och att inte behöva så mycket. Tiden hos dem, att bo inneboende och lära genom vardagen, har påverkat mig och format hur jag ser på både livet och andra människor. Nu njuter vi av Holgers sylt på allåkerbär, bären han varit så stolt över och odlat i många år.
🥕 Morötterna är i jorden. En sådan där punkt på li 🥕 Morötterna är i jorden. En sådan där punkt på listan som ger lite lugn. Vi har sått med en såmaskin tidigare, men eftersom den vi har inte håller måttet till de känsliga små mototsfröna, har vi de senaste åren gått över till att så för hand. Morötter är inte helt enkla. Antingen hamnar fröna för tätt, eller så försvinner de innan de ens hunnit upp, sniglarna hittar dem, eller så torkar sådden ut. Vi har landat i att så lite djupare, drygt en centimeter, så att fukten stannar kvar bättre. Fröna blandar vi med sand för att få en jämnare sådd. En metod som gav bra resultat i fjol. Nu följer några veckor av vattning för hand. Bevattningssystemet får vänta tills frostrisken är över, dessutom har vi märkt att resultatet blir mycket bättre med handvattning just på morötter. Sådden är täckt med fiberduk för att hålla kvar fukten och hjälpa groningen, men den får inte ligga kvar för länge. Under duken trivs även sniglarna. Ett år vattnade vi och vattnade, men inget kom upp. Troligen tog sniglarna allt. Vi blev frustrerade och gjorde några perennbäddar till. Efter en dag valde vi att så nya morotsfrön. Kort sagt, morötter kräver sin tid och lite tur, men när man drar upp de första egna morötterna ur jorden, känns det mödan värd.
🪾Alléodling är ett sätt att låta träd bli en aktiv 🪾Alléodling är ett sätt att låta träd bli en aktiv del av odlingen. Här växer bärbuskar, frukt och nötter i rader, med grödor, foder eller bete mellan. 

🤸🪾Det finns något som händer i mig (Ylvali) när jag rör mig bland träd och buskar. Det är i den känslan jag hittar min plats som odlare. 

🪾 Skogsjordbruk eller agroforestry på engelska är ett samlingsnamn för odlingssystem där träd och buskar integreras med grödor eller djurhållning. Förenklat kan man säga att det är jordbruk och skogsbruk i ett. De två systemen kompletterar varandra, och man blir inte beroende av en enda gröda utan bär sig på flera ben samtidigt. 

🪾 Kvävefikerande träd som klibbal förbättrar jordens bördighet och minskar behovet av tillförd gödsel och skapar ett stabilare odlingsklimat där även de känsligare träden som valnöt trivs bättre. 

🤸🪾Träden är mina tålmodigaste kollegor. Medan de annuella grödorna följer säsongens rytm, arbetar träden hela året, de bygger rötter på djupet, lagrar näring, skyddar mot vind och erosion och berikar marken runt omkring dem. Och den marken gynnar i sin tur allt annat som växer där.

🪾 Studier visar att system med träd kan öka biologisk mångfald med upp till 40 procent och samtidigt förbättra jordens kolinnehåll över tid.

🪾🤸 Jag trivs i trädens sällskap. Vi människor söker olika sorters natur beroende på vilket sinnestillstånd vi befinner oss i och min plats är bland träden. De lyssnar och vår relation kräver ingen brådska.
Cyklade till gården och fortsatte rensa i alléodli Cyklade till gården och fortsatte rensa i alléodlingen. Det är något vi gör en gång om året sedan vi planterade långa rader av träd och buskar längs åkern. Huvudgrödan är valnöt och medan de växer till sig hoppas vi på skörd från robusta bärbuskar som svarta vinbär, blåbärstry, aronia och bärhäggmispel. I örtskiktet trivs vallört, lungört, rabarber, stockros, malört, kärleksört, gul sötväppling och självsående gröngödsling som honungsfacelia. Raderna fick också en ordentlig kantskärning för två år sedan.

🧑‍🌾 Det är Vidar som trimmar längs med alla alléer somrarna igenom, så att kvickroten inte får fäste lika lätt. Han sköter även alla grönytor på gården, gångarna i skogsträdgården, runt dammarna och i hasselodlingen.
Bor du i trakten och behöver hjälp? Vidar går att anlita för trimning och gräsklippning och håller just nu på att lära sig häckklippning, så det är något han snart kan erbjuda också. Förutom trädgårdsarbetet tillverkar Vidar hantverk som säljs i vår webbutik. Senast gjorde han ett skohorn av rönn och sydde väskor av återvunnet tyg med trädgårdstema. 🧵🪏
Vi får fler förfrågningar om att komma ut och före Vi får fler förfrågningar om att komma ut och föreläsa och vi är genuint glada och tacksamma för varje inbjudan. Under sex år har vi nästan uteslutande mötts online men vi märker ett skifte.
Denna vår har vi fått förmånen att berätta om vårt sätt att odla i vår hemkommun Tingsryd, hos Naturskyddsföreningen och vi besökte även Trädgårdsamatörerna Södra Småland, i Gemla. Det är alltid något alldeles särskilt med att mötas ansikte mot ansikte.

Jag brukar börja med att berätta om hur jag och Dagar hamnade på en gård, fast beslutna om att bli självhushållare. Dagar var drygt 20 år och jag hade hunnit med att jobba på olika gårdar både i Sverige och utomlands. När jag tittar tillbaka på den tiden ser jag helt andra personer. Vår resa har inte varit lätt, den är allt annat än enkel, men vi stod ut, höll oss kvar och trodde på det vi gör.
Nästa tillfälle är i Ödevata, utanför Emmaboda. Det betyder extra mycket för mig (Ylvali), eftersom det är samhället där jag växte upp. 

@odevatagardshotell gardshotell fyller 20 år och firar med en jubileumsvecka fylld av föreläsare, musiker och aktiviteter. Mer info i länken i kommentarsfältet.
Temat för min föreläsning är "Från skogsträdgård till självhushåll". Varje föreläsning formas av dem som lyssnar och de frågor som ställs, det blir alltid något eget. Jag delar gärna hur vi verkligen lever: i vår egen rytm, en mix av kulturer vi skapat tillsammans, i samspel med vår omgivning. 
Hoppas att vi ses i Ödevata, tisdagen den 12 maj. 🌱

Mer info kommer om vart vi blivit inbjudna att föreläsa, kanske vi får en chans att träffa fler av er som följer oss här. Och i dag håller jag en föreläsning online för Täby-Vallentunas trädgårdsförening, om självhushållning och gröngödsling i villaträdgården. Det ser jag också fram emot! 🏡
Följ oss på Instagram

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Navigation

  • Hem
  • Webbutik
    • Trädgårdstillbehör
    • Rotsticklingar & Plantor
    • Fröer & Gröngödsling
    • Slöjd
    • Kurser
    • Rådgivning
    • Appar
    • Presentkort
  • Kurser
  • Föreläsningar
  • Plantskola
  • Studiebesök
  • Om oss

Sök

© Groblad’s Permakultur AB, Hjärpalyckan Bergsnäs 1, 342 53 Lönashult | Org. nr 559295-7970
kontakt@groblads.se | Swish: 123 300 90 32 | Integritetspolicy | Användarvillkor

✓
Produkten har lagts till i varukorgen.
Till kassan
Groblads Permakultur
Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
  • Hantera alternativ
  • Hantera tjänster
  • Hantera {vendor_count}-leverantörer
  • Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
  • {title}
  • {title}
  • {title}

Din varukorg (artiklar: 0)

Produkter i varukorg

Produkt Detaljer Totalt
Delsumma 0,00 kr
Frakt, moms och rabatter beräknas i kassan.
Visa min varukorg
Gå till kassan

Din varukorg är för närvarande tom!

Börja handla

Aviseringar